Pagina's

woensdag 6 mei 2015

Eco-print en sneeuwverven

Nog even een bericht voor we morgen vertrekken naar Nederland.
Kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden staan op het programma.
Verder een opening van een expositie in Zaandijk, en natuurlijk het Textielfestival in Leiden.
Daar ga ik een workshop doen, Etsen in fluweel, van Harm Harmsen.
Kortom, het zal een gezellige en leerzame tijd worden, denk ik.

En wat heb ik de laatste tijd gedaan?
Naast heel veel borduurwerk, waarover later, heb ik de laatste sneeuw gebruikt om mee te verven.
En eco-prints gemaakt met de blaadjes die na de vakantie mee zijn gekomen uit Andalusië.


Eucalyptusblad en blad van een broodboom. Geverfd op vier verschillende soorten zijde, pongé 5, organza, chiffon en krinkel chiffon. Het was de eerste keer op zijde voor mij, maar wel de best behaalde resultaten tot nu toe. Behalve de twee bladsoorten had ik ook nog mos toegevoegd. En veel ijzer gebruikt bij het verven.
Vier verschillende kleuren uit één bad, prachtig.



En ook nog bijpassende knopen in de voorraad gevonden, dat beloofd wat.

Voor het sneeuwverven heb ik gebruik gemaakt van een techniek die Nienke Smit op haar blog Verfvirus beschrijft, het verven van mandala's.
De stoffen worden gevouwen en vastgezet met een katoenen draad.
Geverfd op gebleekte en ongebleekte katoen.









 


En een zoutvaatje gevouwen, dit is een leklap.





 



En het leverde nog een streng mooi draad op.


Wat het borduren betreft, veel steekjes gezet, hier vast een voorproefje, de rest laat ik de volgende keer zien.




4 opmerkingen:

Anita zei

Prachtig Eke, je bent je flink te buiten gegaan aan prachtige stoffen verven.
Heel veel plezier in Nederland, geniet van je kinderen en kleinkinderen

Nienke zei

Oh wat een mooie lappen weer Eke, genoeg op de plank voor inspiratie! Hoop je inde komende tijd tegen te komen in Nederland, veel plezier in elk geval!

Beth zei

I absolutely love your eco-dyes. They are so smokey and etheral. As always I love the way you can fill a space with stitch too.

els zei

Wat een schitterende lappen. Ben ook helemaal weg van je ecoprints op zijde. Je bent wel heel erg plezierig en druk bezig geweest zo op de valreep. Goeie reis en tot dinsdag bij Harm.