Pagina's

dinsdag 21 oktober 2014

Sieraden

Vilt, het najaar is er en dan kan er weer met wol gewerkt worden.
Eerst alle aanwezige sieraden van vilt bij elkaar gezocht en er een fotoserie van gemaakt.
Mijn vilten sieraden zijn op twee verschillende manieren gemaakt, met de naaldvilt
techniek en met het natte vilten.

Met het naaldvilten, het woord zegt het al, wordt de wol met naalden bewerkt om zijn vorm en vastheid te krijgen. Hieronder een voorbeeld van een armband, gemaakt met de naaldvilt techniek.


Voor deze armband heb ik een vilten ondergrond (fabrieksvilt) gebruikt en daar met draden breigaren op gevilt. Daarna heb ik, ter accentuering,  met papierkoord de lijnen er op gemaakt en ter versiering de pareltjes.


Bij het nat vilten wordt water en zeep gebruikt om van de wollen vezels een geheel te maken. Een (voor mij) veel zwaarder werk dan naaldvilten, maar ook heel leuk om te doen. Je legt de wollen laagjes kruiselings over elkaar en gaat dan met water en zeep in de weer om van de losse vezels een lap te maken.
Hieronder een voorbeeld van een sieraad gemaakt met de nat vilten techniek.


Dit is een halsketting van merino wol, gecombineerd met zijde vezels. Voor de accenten heb ik vloeibaar rubber gebruikt, gekleurd met een metallic verf. Het viltwerk is rond een houten stok gemaakt en toen het nog nat was, in elkaar geschoven. Na droging blijft de structuur dan behouden.

Het volgende voorbeeld lijkt gevilt, maar is met de naaimachine gemaakt. Als ondergrond is een oud T-shirt gebruikt, waar met wol en andere materialen op genaaid is. ook is er met embossing poeder op gebrand en gedeeltelijk met de hand geborduurd.


Nu ik dit werk weer terug zie, begint er een hoop te kriebelen. Dus spullen uit de kast, en aan het werk.

Maar eerst nog even met de stitch shibori aan de gang voor het "And Then We Set It On Fire" blog.


Volgende week dinsdag is de laatste dag in de oktobermaand dat ik mijn voorbeelden laat zien, die moeten eerst afgemaakt en voor publicatie klaargemaakt worden.

Ik krijg het nog druk!


2 opmerkingen:

els zei

Wat een prachtige sieraden Eke. Ik kan me voorstellen dat je vingers weer gaan jeuken. Jammer dat het hier te warm is voor wollen sieraden. Ik geniet ook van je bijdrage aan het Fire-blog.

Eke zei

Dank je Els, zijde past meer bij het klimaat waar jij leeft denk ik, en daar doe je hele mooie dingen mee!