Pagina's

woensdag 13 februari 2013

Moeilijk stukje

Naar aanleiding van de reactie van Irma Marcus op mijn vraag in Quilt of niet, heb ik besloten mijn project vanaf nu niet meer quilt, maar textielcollage te noemen.

Van de week bezig geweest met een moeilijk stukje van Kleurrijk. Het gaat om het stukje rechts op de foto, met de rozige ondergrond. Daar zitten zoveel verschillende motiefjes en kleuren in en het zijn zulke kleine stukjes, dat ik even dacht dat het niet ging lukken.

Ik ben begonnen met de zwarte rondjes en driehoekjes op de witte ondergrond te stempelen met textielverf. Daarna de blokjes met de gestempelde rondjes lichtgroen ingekleurd met Derwent Inktense potloden. De paars/blauwe stukjes zijn van stof, zo ook de oranje/gele rondjes en spiraaltjes. De Groene en gele driehoekjes wilde ik ook van stof maken, maar dat is niet gelukt. Uiteindelijk heb ik die er met de inktpotloden op gekleurd. Daarna de hele zaak omtrekken met een zwarte markeer pen en ook de kleine spiraaltjes daarmee getekend.

Het resultaat bevalt me, het is wel iets donkerder dan de originele tekening, maar dat geeft niet. Van de week weer verder met de rest.


2 opmerkingen:

Irma Markus zei

Het ziet er steeds beter uit....je hebt jezelf wel een uitdaging gegeven met al die piepkleine stukjes!
Die potloden waar jij het over hebt ken ik niet, kun je daar wat meer over vertellen?

Eke zei

Hallo Irma, Inderdaad een uitdaging. maar het gaat steeds beter. De potloden waar ik het over heb zijn van Derwent en heten Inktense potloden. Hier is een link naar het product: http://www.pencils.co.uk/product.aspx?mid=718
het zijn zogenaamde inktpotloden, die je zowel op droge, als op natte stof kunt gebruiken (en natuurlijk op papier). Op natte stof moet je uitkijken dat het niet uitloopt. Dit geeft wel een mooi effect, maar wil je het binnen een lijn houden, dan is het lastiger. Eenmaal droog zijn de kleuren watervast. Voor alle zekerheid strijk ik de kleuren dan ook nog even met een hoge stand. In het moeilijke stukje zitten verschillende lagen van een kleur over elkaar om de kleur te verdiepen.