Pagina's

woensdag 30 januari 2013

Sneeuwverven

Zoals beloofd, hier de resultaten van het sneeuwverven. Ik vond het een spannend experiment en ben heel blij met het resultaat.

Voor ik begon heb ik op verschillende blogs gekeken naar de manier waarop je kan sneeuwverven.
Vervolgens heb ik ervoor gekozen twee yoghurtbekers op elkaar te zetten. Lapjes van 50 x 50 centimeter geknipt en begonnen.
In de onderste beker een lapje witte katoen (leklapje), beker met gaatjes erbovenop, lapje ongebleekte katoen erin, sneeuw erop, drie kleuren verf erop en daarop weer sneeuw. De lapjes even in de Soda Ash gehad en het hele spul bij de verwarming gezet.
Nadat de sneeuw gesmolten was, eerst de leklapjes gespoeld en daarna de andere lapjes. Doordat ik ongebleekte katoen heb gebruikt is de kleur iets afgezwakt, maar ik vind ze evengoed geweldig.

                                 


Citrien, turquoise en onyx, links de leklap.




 Azuriet, robijn en citrien, links de leklap.



Barnsteen, rode jaspis en onyx, links de leklap.

En, omdat ik niet genoeg van kon krijgen, hier nog een paar detailfoto's.



Inmiddels regent het hier al de halve nacht en de hele dag pijpenstelen, voorlopig even geen sneeuwverven dus. Zodra er weer sneeuw komt, kom ik weer in actie.
 



5 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig Eke , hoop voor je dat het nog weer gaat sneeuwen !
Blijf je met veel plezier volgen Wil

Marlien zei

Prachtig. Wat voor verf gebruik je hiervoor en wat is Soda Ash?

Eke zei

Soda ash maakt je stof geschikt om de verf op te nemen. Ik gebruik Procion textielverf, een poeder wat je normaal gesproken oplost in water. Met het sneeuwverven doe ik de poeder direct op de sneeuw. Het is een koud water verf. Hier een link naar het bedrijf waar ik het gekocht heb, het is op meer plaatsen verkrijgbaar: www.stoftotverven.nl

Marlien zei

Bedankt voor de info.
Zou het ook met andere poedertextielverf gaan?
Heb nog van alles uit vroeger tijden liggen nl.

Eke zei

Je kan het altijd proberen natuurlijk.
Als het zonder sneeuw goed werkt, lukt het vast ook met sneeuw.
Ben benieuwd naar je resultaten, succes er mee.